Iestatiet reģionu: Latvia

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Incoterms – kas par tiem jāzina?

28.10 2024 Uncategorized

Uzņēmumi, kas sniedz transporta pakalpojumus, ik dienas saskaras ar starptautiskajiem tirdzniecības noteikumiem (Incoterms). Ļoti svarīgi ir pareizi izvēlēties un piemērot šos līguma nosacījumos norādītos trīs burtu kodus. Tas tādēļ, ka neparedzētās situācijās, kad jāpieņem lēmumi par to, kurš uzņemsies atbildību un maksās par radītajiem zaudējumiem vai papildu izmaksām, uzmanības lokā nonāk līgumā norādītās puses – loģistikas partneri un apdrošināšanas uzņēmumi. Šajā rakstā dalīsimies ar novērojumiem par to, kas jāprecizē, izvēloties šos noteikumus, un norādīsim uz kļūdām, lai palīdzētu izvairīties no neparedzētiem izdevumiem un novērst tos.

Incoterms un tirdzniecības līguma noteikumi – kur rodas domstarpības?

Joprojām rodas situācijas, kad tirdzniecības un ražošanas uzņēmumi izmanto konkrētus tirdzniecības noteikumus, kuri ir pretrunā ar līguma noteikumiem. Piemēram, uzņēmums, kurš pārdod mēbeles, līgumā var norādīt EXW (Ex Works – piegādes no rūpnīcas) noteikumus. Šajā gadījumā pircējs ir atbildīgs par visām izmaksām, ieskaitot iekraušanu, kaut gan parasti par iekraušanu atbildību uzņemas pārdevējs. Ja strīds rodas iekraušanas laikā, pārdevēja puse var neatzīt savu kļūdu, vai apdrošināšanas uzņēmums var atteikties kompensēt zaudējumus.

Ceļu transporta risku pāriešanas vietu pienācīga identificēšana

Ceļu transportā ir ļoti svarīgi pareizi identificēt risku pāriešanas vietu un izvēlēties atbilstošus Incoterms nosacījumus. Piemēram, ja ir darīšana ar sauszemes kravu, nevar izmanto tādus Incoterms kā FOM (Free On Board – franko uz kuģa), CFR (Cost and Freight – cena un vedmaksa) un CIF (Cost, Insurance, and Freight – cena, apdrošināšana un vedmaksa), jo šie noteikumi attiecas tikai uz jūras un iekšzemes ūdensceļu transportu. Savukārt, ja preces tiek transportētas pa ceļiem, iekraušanas terminālī vai noliktavā tās joprojām var atrasties izcelsmes valstī, taču to pārvešana jau ir notikusi. Šādās situācijās ir ieteicams risku nodot pircējam, tiklīdz preces tiek nodotas pārvadātājam norādītajā vietā, nevis gaidīt, līdz tās tiek iekrautas konkrētā automobilī.

Šim scenārijam ieteicams izmantot noteikumus FCE (Free Carrier – franko pārvadātājs), saskaņā ar kuriem pārdevējs pārdevēja telpās vai citā norādītā vietā preces, kuras atļauts eksportēt, nodod pārvadātājam vai citai pircēja norādītai personai. CFR vietā var izmantot arī CPT (Carriage Paid To – franko piegādes punkts: transports), norādot, ka pārdevējs maksā par preču aiztransportēšanu uz norādīto galamērķi, vai CIP (Carriage and Insurance Paid To – transportēšana un apdrošināšana apmaksāta līdz…) CIF vietā, nodrošinot to, ka pārdevējs apmaksā arī apdrošināšanu līdz līgumā noteiktajam galamērķim. Šie noteikumi labāk atspoguļo ceļu transporta realitāti, radot skaidrību par to, kur riski un izmaksu atbildība pāriet no pārdevēja uz pircēju.

Pievērsiet uzmanību risku un preču nodošanai

Termini “preču nodošana” un “risku nodošana” ir pilnīgi atšķirīgi jēdzieni. Ir atšķirība starp to, kurš ir atbildīgs par preču pārvietošanu, un to, kuram šīs preces pieder. Incoterms definē risku nodošanu, nevis preču nodošanu. Līdz ar to ir izšķiroši svarīgi līgumā aprakstīt īpašumtiesību nodošanu, kā arī maksāšanas noteikumus un kompensācijas līguma laušanas gadījumā.

Incoterms nedefinē visus līguma noteikumus

Svarīgi saprast, ka Incoterms noteikumi neaptver visus ar tirdzniecību saistītos līguma noteikumus. Incoterms nav juridiski saistoši likumi – tās ir tirdzniecības vadlīnijas, kuras izstrādājusi Starptautiskā tirdzniecības kamera. Kaut arī Incoterms aptver daudzus starptautiskās tirdzniecības aspektus, tie neietver visus iespējamos scenārijus un konkrētus nosacījumus tirdzniecības līgumos.

Pirmkārt, Incoterms nedefinē līguma pārkāpumus un nepārvaramas varas apstākļus, piemēram, karu, streikus, dabas katastrofas utt. Incoterms prasībās nav ietvertas arī īpašumtiesības, maksāšanas noteikumi vai cena; specifiski dokumenti, kas jānodrošina līgumslēdzējām pusēm; papildu pakalpojumi (piemēram, pārbaudes); kvalitātes parametri. Incoterms neattiecas uz atbildību par preču nepiegādāšanu, kavēšanos vai strīdu risināšanu.

Līdz ar to, lai izvairītos no pārpratumiem, visu unikālo situāciju aprakstīšanai ieteicams izmantot papildu līguma noteikumus.

Svarīgi norādīt precīzus nosacījumus

Pareizas iekraušanas ostas vai vietas (ceļu transportam) norādīšanai loģistikā ir nozīmīga loma. Varat izvairīties no papildu jautājumiem un kļūdām, izvēlētajos noteikumos norādot precīzu iekraušanas vietu. Piemēram, ja norādāt FCA Priekule, var rasties vairākas problēmas, jo Priekule ir gan Latvijā, gan Lietuvā (ja raksta angļu valodā). Norādot “FCA Priekule, Latvija” varat izvairīties no pārpratumiem.

Atbilstoša kravas apdrošināšanas seguma neapstiprināšana
Tirdzniecībā ar CIP ir ļoti svarīgi pārliecināties, ka jūsu krava ir apdrošināta par atbilstošu summu. Incoterms nosacījumi paredz minimālo apdrošināšanas segumu. Līdz ar to, ja kravas vērtība pārsniedz minimālo, un jums nav papildu apdrošināšanas / jūs neesat noskaidrojuši to, vai otra līguma puse ir par to parūpējusies, jūs varat piedzīvot finansiālus zaudējumus, jo loģistikas uzņēmumi kompensēs tikai prasīto minimālo apmēru.

EXW un DDP noteikumu izvēlēšanās, nepārdomājos, vai spējat izpildīt visus nosacījumus.

Pirms izvēlaties konkrētus Incoterms nosacījumus, svarīgi noskaidrot to, vai iesaistītās puses spēj izpildīt visas viņu norādītās prasības. Piemēram, izvēloties DDP (Delivered Duty Paid – kravas piegāde ar nodokļu nomaksu) noteikumus, ir svarīgi noteikt to, vai pārdevēja puse var nomaksāt PVN un citus nodokļus citā valstī. Bieži atklājas situācijas, kad pārdevēja puse to nespēj izdarīt. Daudzi strīdi rodas arī situācijās, kad trešās puses iegādātajai eksporta kravai ir izvēlēti EXW (Ex Works – piegāde no rūpnīcas) noteikumi. Šajā gadījumā eksporta procedūras ir jāizpilda pircējam. Dažos gadījumos tas var nebūt iespējams, jo daudzās valstīs eksportētāji ir tie, kas sazinās ar muitas iestādēm un iesniedz vajadzīgos dokumentus. Turklāt tas rada papildu riskus, piemēram, ja pircējs veic eksportu, vienmēr pastāv risks, ka procedūra tiek veikta nepareizi, tādējādi radot iespēju problēmām ar muitas iestādēm.

Kopsavilkums

Lai gan Incoterms izmantošana sniedz papildu skaidrību un precizitāti starptautiskās tirdzniecības līgumos, ir vienlīdz svarīgi lietot tos pareizi un izprast to ierobežojumus. Šo noteikumu pienācīga pielietošana var novērst pārpratumus un strīdus par riskiem, izmaksu segšanas pienākumiem un citiem svarīgiem loģistikas aspektiem. Ja jums vajadzīgs transporta partneris, kurš sniedz transporta pakalpojumus un piedāvā ieteikumus efektīvai Incoterms izmantošanai, apsveriet iespēju sazināties ar uzticamu loģistikas pakalpojumu sniedzēju, kurš spēj palīdzēt gan ar izpildi, gan padomu.

Tev varētu arī interēsēt:

Kravas apdrošināšana – kas jāzina katram sūtītājam

09.01 2025 Uncategorized
Sūtot preces ar sauszemes kravu transportu, daudzi sūtītāji ir pārliecināti, ka transporta uzņēmumi automātiski uzņemas atbildību par visām neveiksmēm, vai ka CMR (Konvencija par kravu starptautisko pārvadājumu līgumu) apdrošināšana segs visus iespējamos zaudējumus. Diemžēl šie uzskati ne tuvu neatbilst patiesībai. CMR apdrošināšanai ir būtiski ierobežojumi, kuru dēļ daudzi sūtījumi nav pasargāti no finansiāla riska. Šajā …

Pasaules tendences pārveido Latvijas uzņēmumu piegādes ķēžu stratēģijas

29.11 2024 Uncategorized
Pēdējie gadi ir bijuši neprognozējami, un uzņēmumi ir saskārušies ar milzīgiem izaicinājumiem – pandēmiju, kariem un ekonomikas vājināšanos. Lai turētos virs ūdens, Latvijas uzņēmumiem nācās ātri pielāgoties. Raugoties uz prognozēm, neizskatās, ka izmaiņu straujums samazinās. Dinamiska biznesa vide ir jaunā norma, kas liek uzņēmumiem pārskatīt savu piegādes ķēžu stratēģijas. Šajā rakstā izceltas nozīmīgākās pasaules tendences, …

HRX UZŅĒMUMA CEĻŠ UZ OGLEKĻA NEITRALITĀTI

02.10 2024 Uncategorized
HRX uzņēmums uzsāc nozīmīgu pāreju uz ilgtspējību, lai līdz 2035. gadam kļūtu par oglekļa neitrālu kompāniju. Šī iniciatīva ir nozimīga atbilde uz pieaugošajām globālajām bažām par klimata pārmaiņām, jo ​transporta nozare vien rada gandrīz ceturto daļu no Eiropas siltumnīcefekta gāzu emisijām – autotransporta ieguldījums ir vislielākais. Ar šo paziņojumu, pamatojoties uz nesen publicēto 2023. gada oglekļa …

Pārdošana tiešsaistē – kam pievērst uzmanību saistībā ar loģistikas darbībām

28.08 2024 Uncategorized
E-komercijas straujajā pasaulē loģistika ir kas vairāk par paciņu pārvietošanu no punkta A uz punktu B – tas ir izšķiroši svarīgs elements, kas var būtiski ietekmēt klientu apmierinātību, atkārtotu iepirkšanos un uzņēmuma panākumus kopumā. Turpinot pieaugt tiešsaistes pirkumu popularitātei, ļoti svarīgi optimizēt loģistikas darbības, lai saglabātu konkurētspēju un atbilstu klientu gaidām. Tā kā “HRX” nodrošina …

Loģistikas pakalpojumu sniegšana – stratēģiska pieeja

17.07 2024 Uncategorized
Loģistikas pakalpojumu sniegšana ir ļoti svarīga uzņēmējdarbības tēma, kas var būtiski ietekmēt uzņēmuma ienesīgumu un efektivitāti. Rīkojoties stratēģiski, tā var ļaut uzņēmumam strauji uzlabot savu finansiālo stāvokli un konkurētspēju. Šajā rakstā iedziļināsimies loģistikas pakalpojumu sniegšanas sarežģītajos aspektos un dalīsimies ar konkrētu taktiku, kas pēc pieskaņošanas plašākiem uzņēmuma mērķiem var palīdzēt gūt panākumus. Šīs loģistikas stratēģijas …

Vai transporta partneru izvēle ir tīrais sīkums? Kam pievērst uzmanību

18.06 2024 Uncategorized
Daudzi tirdzniecības un ražošanas uzņēmumi, cenšoties samazināt izmaksas, nereti izvēlas transporta partnerus tikai pēc viena kritērija – cenas. Lai gan šāds modelis var atbilst dažu uzņēmumu biznesa modelim, tas var radīt arī nozīmīgus riskus. Lielākie uzņēmumi visā pasaulē, izvēloties piegādātājus, izvēlas daudzpusīgāku pieeju, ņemot vērā kopējo izmaksu ietekmi. Izmantojot šo modeli, uzņēmumiem ir jāizvērtē vairāki …