Iestatiet reģionu: Latvia

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Ko iespējamie Trampa tarifi Eiropai varētu nozīmēt Latvijai

04.02 2025 Uncategorized

Esot mainīgajā ģeopolitiskajā un ekonomiskajā situācijā, nesenie ASV prezidenta Donalda Trampa izteikumi par jauniem tarifiem importam no Eiropas dažiem cilvēkiem radījuši šaubas par to ietekmi uz tirdzniecību pasaules mērogā. Šī problēma un iespējamība, varētu nest gan ieguvumus, gan grūtības visām Baltijas valstīm, tostarp Latvijai. Šajā rakstā analizēsim šo divu problēmu iespējamās sekas, kas ietekmētu Latvijas eksportu un importu.

Latvijas eksports uz ASV

Ilgstošās tirdzniecības attiecības starp Eiropu un Ameriku Eiropas un visas Eiropas Savienības līmenī Latvijai ir ļoti svarīgas. Latvija kā ES dalībvalsts šajās attiecībās ir ieguvēja saistībā ar tirdzniecības līgumiem, kas padara iespējamu preču un pakalpojumu apmaiņu.

Latvijas lielākie eksporta produkti uz ASV ir koksne un koksnes izstrādājumi, elektromehānismi, minerālais kurināmais, mehānismi un dzērieni. 2024. gadā koksnes un koksnes izstrādājumu eksports bija vērtējams 29,2 miljonu EUR apmērā – par 14,4 % lielāks nekā 2023. gadā. Elektromehānismu un iekārtu eksports no 11,3 miljoniem 2023. gadā pieauga par 5,4 %. 2023. gadā Latvijas eksports uz ASV veidoja 549 miljonus USD.

ASV tarifu iespējamā ietekme uz Latviju

Raugoties uz eksporta struktūru, apjoma ziņā šī ietekme ir niecīga, jo tā veido vien niecīgu daļu no kopējās starptautiskās tirdzniecības. Tomēr ir citi apsvērumi, kuri jāņem vērā, lai izprastu kopainu.

Koksnes nozare, kura veido lielu daļu no Latvijas eksporta, piemēram, varētu saskarties ar pieprasījuma samazināšanos augstākas cenas dēļ. Šī iemesla dēļ varētu samazināties ražošanas apjomi. Līdzīgā veidā arī mehānismu un elektroiekārtu nozares varētu piedzīvot pasūtījumu skaita krišanos, kas ietekmētu to vispārējo ražošanas apjomu un ienesīgumu.

Nedrīkstam aizmirst arī to, ka ES, visticamāk, veiks pretpasākumus un palielinās tarifus ASV eksportam uz Eiropu. Tarifu palielināšana importam varētu palielināt izmaksas Latvijas uzņēmumiem un patērētājiem. Piemēram, automobiļu nozare varētu saskarties ar izdevumu pieaugumu, importējot automobiļus un detaļas, kas attiecīgi palielinātu cenu patērētājiem. Tas var skart arī populārus elektronikas zīmolus.

Iespējas Baltijas valstīm

Neaizmirsīsim, ka ikviena jauna situācija vienmēr skatāma no divām pusēm. Tarifu paaugstināšana varētu radīt arī dažas pozitīvas situācijas, iespējams, ne visām nozarēm, tomēr vismaz dažām. Turpmāk tekstā pastāstīsim par dažām.

  1. Tukšumu aizpildīšana ES tirgū
    Ja lielākas Eiropas ekonomikas, piemēram, Vācija vai Francija saskarsies ar ierobežojumiem eksportam uz ASV, Baltijas valstis varētu atklāt jaunas iespējas aizpildīt tukšās vietas Eiropas piegādes ķēdēs. Tā kā preču ražošanas Baltijas valstīs joprojām ir lētāka (salīdzinot ar Rietumeiropas valstīm), Baltijas valstis varētu stiprināt savu lomu kā izejmateriālu, starppatēriņa preču vai specializētu nišas produktu piegādātāji ražotājiem ES ar mērķi kompensēt zaudējumus tirdzniecībā ar ASV.
  2. Ciešāka ES tirgus integrēšana
    Ņemot vērā varbūtību, ka lielākās ekonomikas fokusu pārvirzīs no transatlantiskās tirdzniecības uz tirdzniecību Eiropas ietvaros, Baltijas eksportētāji varētu iegūt lielāku pieeju šiem tirgiem. Baltijas valstis, būdamas ES vienotā tirgus daļa, gūst labumu no reģionālās ekonomikas saišu stiprināšanās, jo tā varētu radīt lielākas investīcijas reģionā.

Stratēģijas Latvijas eksportētājiem

Lai orientētos iespējamajos sarežģījumos, ko varētu radīt Trampa tarifi, Latvijas eksportētāji var ieviest vairākas proaktīvas stratēģijas:

Reģionālās partnerības

Latvijas eksportētājiem var nākt par labu ciešāka sadarbība ar kaimiņiem Ziemeļvalstīs un Austrumeiropā. Attīstot tirdzniecību reģionā, Latvija var mazināt plašākā ES tirgus problēmu ietekmi. Piemēram, palielinot eksportu uz tādām valstīm kā Zviedrija, Somija un Dānija, tā var veidot buferi, kas mīkstina iespējamos zaudējumus ASV tirgū. Izcelt

Meklēt iespējas tirgos ārpus ES

Paplašinot tirgus attiecības ar reģioniem ārpus ES, piemēram, Āzijā, Vidējos Austrumos un Āfrikā, Latvijas eksportētāji var dažādot savu klientu bāzi un mazināt atkarību no ierastajiem tirgiem. Nodibinot tirdzniecības misijas un piedaloties starptautiskajos tirdzniecības gadatirgos, Latvijas uzņēmumi var veidot sakarus un noslēgtu jaunus līgumus šajos reģionos.

Izmantot tirdzniecības vietas

Elektroniskās komercijas platformas un digitālās tirdzniecības vietas ir ceļi, par kuriem Latvijas uzņēmumi var sasniegt potenciālos klientus citviet pasaulē un optimizēt savus pārdošanas procesus. Pašlaik sāk iesakņoties dažādi modeļi, kas saved tieši ar galapatērētāju, līdz ar to tie var kļūt par svarīgiem papildu ienākumu avotiem Latvijas eksporta uzņēmējiem.

Stiprināt piegādes ķēdes noturību

Noturīgas piegādes ķēdes veidošana ir svarīga, lai radītu amortizāciju pret iespējamo tarifu ietekmi. Latvijas lielie eksportētāji var dažādot savus piegādātājus – tā vietā, lai visus pirkumus veiktu pie viena piegādātāja, vēršoties vēl pie citiem. Stabilu attiecību nodibināšana ar daudziem piegādātājiem un alternatīvu avotu meklēšana materiālu piegādei palīdzēs nodrošināt nepārtrauktu izejmateriālu un detaļu plūsmu.

Secinājumi

Lai gan potenciālie Trampa tarifi Eiropai rada sarežģītu risku un iespēju sajaukumu, Latvija ir unikālā pozīcijā, kas ļauj pielāgoties tirdzniecības mainīgajam raksturam. Liekot uzsvaru uz tās stratēģisko ģeogrāfisko novietojumu, veicinot inovācijas un stiprinot reģionālās un pasaules tirdzniecības saites, Latvija problēmas var pārvērst iespējās, nodrošinot noturību un izaugsmi pat vētrainajā starptautiskās tirdzniecības vidē.

Ja paplašināt savu darbību Ziemeļvalstīs un meklējat kvalitatīvu un pieredzējušu transporta pakalpojumu partneri, droši sazinieties ar mums! Lai to izdarītu, uzspiediet uz turpmāk redzamās saites un aizpildiet saziņas veidlapu.

Sazināties ar “HRX” tirdzniecības komandu.

 

Tev varētu arī interēsēt:

Kravas apdrošināšana – kas jāzina katram sūtītājam

09.01 2025 Uncategorized
Sūtot preces ar sauszemes kravu transportu, daudzi sūtītāji ir pārliecināti, ka transporta uzņēmumi automātiski uzņemas atbildību par visām neveiksmēm, vai ka CMR (Konvencija par kravu starptautisko pārvadājumu līgumu) apdrošināšana segs visus iespējamos zaudējumus. Diemžēl šie uzskati ne tuvu neatbilst patiesībai. CMR apdrošināšanai ir būtiski ierobežojumi, kuru dēļ daudzi sūtījumi nav pasargāti no finansiāla riska. Šajā …

Pasaules tendences pārveido Latvijas uzņēmumu piegādes ķēžu stratēģijas

29.11 2024 Uncategorized
Pēdējie gadi ir bijuši neprognozējami, un uzņēmumi ir saskārušies ar milzīgiem izaicinājumiem – pandēmiju, kariem un ekonomikas vājināšanos. Lai turētos virs ūdens, Latvijas uzņēmumiem nācās ātri pielāgoties. Raugoties uz prognozēm, neizskatās, ka izmaiņu straujums samazinās. Dinamiska biznesa vide ir jaunā norma, kas liek uzņēmumiem pārskatīt savu piegādes ķēžu stratēģijas. Šajā rakstā izceltas nozīmīgākās pasaules tendences, …

Incoterms – kas par tiem jāzina?

28.10 2024 Uncategorized
Uzņēmumi, kas sniedz transporta pakalpojumus, ik dienas saskaras ar starptautiskajiem tirdzniecības noteikumiem (Incoterms). Ļoti svarīgi ir pareizi izvēlēties un piemērot šos līguma nosacījumos norādītos trīs burtu kodus. Tas tādēļ, ka neparedzētās situācijās, kad jāpieņem lēmumi par to, kurš uzņemsies atbildību un maksās par radītajiem zaudējumiem vai papildu izmaksām, uzmanības lokā nonāk līgumā norādītās puses – …

HRX UZŅĒMUMA CEĻŠ UZ OGLEKĻA NEITRALITĀTI

02.10 2024 Uncategorized
HRX uzņēmums uzsāc nozīmīgu pāreju uz ilgtspējību, lai līdz 2035. gadam kļūtu par oglekļa neitrālu kompāniju. Šī iniciatīva ir nozimīga atbilde uz pieaugošajām globālajām bažām par klimata pārmaiņām, jo ​transporta nozare vien rada gandrīz ceturto daļu no Eiropas siltumnīcefekta gāzu emisijām – autotransporta ieguldījums ir vislielākais. Ar šo paziņojumu, pamatojoties uz nesen publicēto 2023. gada oglekļa …

Pārdošana tiešsaistē – kam pievērst uzmanību saistībā ar loģistikas darbībām

28.08 2024 Uncategorized
E-komercijas straujajā pasaulē loģistika ir kas vairāk par paciņu pārvietošanu no punkta A uz punktu B – tas ir izšķiroši svarīgs elements, kas var būtiski ietekmēt klientu apmierinātību, atkārtotu iepirkšanos un uzņēmuma panākumus kopumā. Turpinot pieaugt tiešsaistes pirkumu popularitātei, ļoti svarīgi optimizēt loģistikas darbības, lai saglabātu konkurētspēju un atbilstu klientu gaidām. Tā kā “HRX” nodrošina …

Loģistikas pakalpojumu sniegšana – stratēģiska pieeja

17.07 2024 Uncategorized
Loģistikas pakalpojumu sniegšana ir ļoti svarīga uzņēmējdarbības tēma, kas var būtiski ietekmēt uzņēmuma ienesīgumu un efektivitāti. Rīkojoties stratēģiski, tā var ļaut uzņēmumam strauji uzlabot savu finansiālo stāvokli un konkurētspēju. Šajā rakstā iedziļināsimies loģistikas pakalpojumu sniegšanas sarežģītajos aspektos un dalīsimies ar konkrētu taktiku, kas pēc pieskaņošanas plašākiem uzņēmuma mērķiem var palīdzēt gūt panākumus. Šīs loģistikas stratēģijas …