Pēdējie gadi ir bijuši neprognozējami, un uzņēmumi ir saskārušies ar milzīgiem izaicinājumiem – pandēmiju, kariem un ekonomikas vājināšanos. Lai turētos virs ūdens, Latvijas uzņēmumiem nācās ātri pielāgoties. Raugoties uz prognozēm, neizskatās, ka izmaiņu straujums samazinās. Dinamiska biznesa vide ir jaunā norma, kas liek uzņēmumiem pārskatīt savu piegādes ķēžu stratēģijas. Šajā rakstā izceltas nozīmīgākās pasaules tendences, kas pārveido piegādes ķēdes Latvijā, un norādīts uz svarīgākajiem faktoriem, kas jāņem vērā tirdzniecības un ražošanas uzņēmumiem.
Uzsvars uz piegādes ķēžu ilgtspēju un izveicību
Covid-19 pandēmija un ģeopolitiskā spriedze parāda, cik trauslas var būt globālās piegādes ķēdes. Latvijas uzņēmumi ir iemācījušies, ka materiālu nodrošināšanā nevar uzticēties vienam piegādātājam vai reģionam. Tagad jācenšas veidot ilgtspējīgas un izveicīgas piegādes ķēdes, kuras spēj ātri reaģēt uz traucējumiem.
Latvijas ražotājiem tas nozīmē dažādot piegādātājus, svarīgākos krājumus glabājot tuvāk ražotnēm, kā arī izmantot modernus prognozēšanas rīkus.
Ilgtspēja un atbilstība vides aizsardzības prasībām
Ilgtspēja Latvijas uzņēmumiem vairs nav brīvprātīga. Eiropas Savienības noteikumi, piemēram, Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīva, liek uzņēmumiem ziņot par to ietekmi uz vidi. Turklāt pieaugošais klientu pieprasījums pēc ekoloģiskākiem produktiem, mudina uzņēmumus ieviest ilgtspējīgu praksi.
Tas nozīmē arī dot priekšroku videi draudzīgām transporta iespējām. Uzņēmumi pārskata arī savu iepakojumu un atkritumu apsaimniekošanas praksi, lai nodrošinātu aprites ekonomiku. Arvien svarīgāk ir izvēlēties piegādātājus, kas nodrošina ilgtspējīgi iegūtus izejmateriālus. Daudziem uzņēmumiem orientēšanās šajās izmaiņās ir apgrūtinoša, jo “zaļā tukšvārdība” rada būtiskus šķēršļus atpazīt patiešām ilgtspējīgus risinājumus.
Tuvzonas izmantošana un reģionalizācija
Tuvzonas izmantošanas tendence, pārvietojot ražošanu uz ģeogrāfiski tuvāku vietu, arvien būtiskāk skar Latvijas uzņēmumus. Ģeopolitiskie konflikti un pieaugošās transporta izmaksas ir atklājušas to, cik nedroša ir paļaušanās uz tālu esošajiem ražošanas centriem, piemēram, Ķīnu. Pārvietojot ražošanu uz kaimiņvalstīm vai Latviju, uzņēmumi var mazināt transportēšanas riskus un izpildes laikus.
Latvijas ražotājiem, kas iepērk detaļas no Polijas vai citām Baltijas valstīm, piemēram, ir daudz vieglāk saglabāt piegādes ķēdes stabilitāti. Šīs pārmaiņas veicina arī reģionālo ekonomisko sadarbību, radot izdevību Latvijas uzņēmumiem iesaistīties daudz plašākos piegādes tīklos.
Ģeopolitiskā ietekme un tirdzniecības politika
Latvija, lai gan ir maza, tomēr Eiropas Savienībai stratēģiski nozīmīgā vietā esoša valsts, nav imūna pret ģeopolitiskajām ietekmēm. Tirdzniecības nesaskaņas starp lielajām ekonomikām un sankcijas pret tādām valstīm kā Krievija ir būtiski ietekmējušas piegādes ķēdes visā pasaulē. Tomēr šie izaicinājumi rada izdevību Latvijas ražotājiem, jo ražošanas izmaksas Latvijā joprojām ir relatīvi zemas salīdzinājumā ar daudzām Rietumeiropas valstīm.
Latvijas ražotāji var izmantot šīs izmaksu priekšrocības, lai piesaistītu jaunus klientus, kas vēlas savu darbību izvietot tuvējās valstīs Eiropas Savienībā. Turklāt Latvijas dalība Eiropas Savienība uzņēmumiem sniedz netraucētu piekļuvi Eiropas tirgiem, tādēļ tā ir pievilcīga vieta starptautiskiem uzņēmumiem, kas meklē izmaksu ziņā efektīvus ražošanas risinājumus. Tā kā lielās ES ekonomikas, piemēram, Vācijā, samazinās, uzņēmumi meklēs lētākas ražošanas iespējas. Latvija un Baltijas reģions kopumā var izmantot šo izdevību.
E-komercijas palielināšanās un sadalījums dažādos kanālos
E-komercijas uzplaukums joprojām maina loģistikas un piegāžu ķēdes stratēģijas visā pasaulē, un Latvija nav izņēmums. Patērētāji vēlas straujas, uzticamas piegādes iespējas, radot milzīgu spiedienu uz piegādes ķēdēm. Sadalījums pa dažādiem kanāliem, plūstoši integrējot fizisko un tiešsaistes pārdošanu, kļuvis par mazumtirgotāju prioritāti.
E-komercijas kanālu, kurā kādreiz dominēja uzņēmumi ar tiešsaistes veikaliem, tagad plaši izmanto ražošanas uzņēmumi. Daudzi Latvijas ražotāji izmanto šo tendenci, radot paši savus kanālus pārdošanai tieši patērētājam vai pārdodot dažādās tirdzniecības vietās. Tas ne vien paplašina viņu tirgu, bet arī ļauj nodrošināt labāko peļņas normu, apejot ierastos starpniekus.
Kā ar šīm tendencēm tiek galā “HRX”?
Kravu pārvadājumu uzņēmi nereti ir pirmie, kas saskaras ar izmaiņām tirgū un ir liecinieki pārmaiņām piegādes ķēdēs. Mēs “HRX” lepojamies, ka vienmēr esam soli priekšā, lai saviem klientiem palīdzētu efektīvi orientēties šajās tendencēs.
Mūsu stratēģijas centrā ir apņemšanās nodrošināt ilgtspējīgu darbu un skaidrs mērķis līdz 2035. gadam panākt neitrālu oglekļa dioksīda bilanci. Jau šodien mūsu transportlīdzekļi tiek darbināti ar biodegvielu, savukārt mūsu noliktavās tiek izmantota saules enerģija. Aktīvi ziņojot par mūsu radītajiem CO2 izmešiem, mēs gādājam par to, lai mūsu klienti var būt droši, ka atbilstam ilgtspējas prasībām.
Mēs apzināmies arī to, ka mūsu klienti pielāgojas jaunajai realitātei, mainot savus importa un eksporta maršrutus un pētot citus kanālus, kas ļautu izvairīties no ģeopolitiskajiem riskiem un paaugstināt peļņas normu. Lai atbalstītu šīs pārmaiņas, mēs pastāvīgi paplašinām savu pakalpojumu piedāvājumu un pievienojam jaunas iespējas, lai apmierinātu arvien pieaugošās klientu vajadzības.
Secinājumi
Globālās tendences maina Latvijas uzņēmumu piegāžu ķēžu stratēģijas, liekot tiem pielāgoties nemitīgi mainīgajai videi. Nākotne pieprasa proaktīvu pieeju, sākot no noturības paaugstināšanas un ilgtspējas veicināšanas, līdz spējai orientēties ģeopolitiskajos izaicinājumos un izmantot e-komercijas palielināšanos.
Ļoti svarīgi izvēlēties īsto transporta pakalpojumu partneri, kurš ar šiem izaicinājumiem spēj tikt galā. Ja meklējat uzticamu, ilgtspējību un elastīgu transporta pakalpojumu partneri, ir laiks sazināties ar “HRX”. Uzklikšķiniet uz zemāk redzamās saites un aizpildiet kontaktinformācijas veidlapu – mēs ar jums sazināsimies.