Iestatiet reģionu: Latvia

Finland

English Suomi

Estonia

English Estonian

Latvia

English Latvian

Lithuania

English Lithuanian

Poland

English Polish

Sweden

English Svenska

Kravas apdrošināšana – kas jāzina katram sūtītājam

09.01 2025 Uncategorized

Sūtot preces ar sauszemes kravu transportu, daudzi sūtītāji ir pārliecināti, ka transporta uzņēmumi automātiski uzņemas atbildību par visām neveiksmēm, vai ka CMR (Konvencija par kravu starptautisko pārvadājumu līgumu) apdrošināšana segs visus iespējamos zaudējumus. Diemžēl šie uzskati ne tuvu neatbilst patiesībai. CMR apdrošināšanai ir būtiski ierobežojumi, kuru dēļ daudzi sūtījumi nav pasargāti no finansiāla riska. Šajā rakstā izpētīsim CMR apdrošināšanas ierobežojumus un to, kādas darbības sūtītāji var veikt, lai riskus mazinātu.

Ko nozīmē kravas apdrošināšana sauszemes kravu pārvadājumos?

Kravas apdrošināšana ir speciāla politika, kas izstrādāta, lai pasargātu sūtītājus no finansiālas ietekmes gadījumā, ja preces transportēšanas laikā tiek nozaudētas, bojātas vai aizkavējas. Atšķirībā no CMR apdrošināšanas, kura attiecināma tikai uz pārvadātāja atbildību, kravas apdrošināšana sniedz vispusīgu aizsardzību visai preču vērtībai neatkarīgi no pārvadātāja vainas.

Sūtītājiem, kuri paļaujas uz sauszemes transportu, kravas apdrošināšana ir izšķiroši svarīga, jo sauszemes transports bieži ir saistīts ar dažādiem riskiem, tostarp negadījumiem, zādzībām, ar laika apstākļiem saistītiem bojājumiem un kavēšanos. Kravas apdrošināšana garantē to, ka jums nenāksies šos zaudējumus segt no savas kabatas.

CMR apdrošināšana – ko tā sedz un ko tā nesedz

CMR apdrošināšana ir standarta ietvars, kas reglamentē sauszemes kravu transporta pakalpojumu sniedzēja atbildību starptautiskajā transportā visā Eiropā. Lai gan tā sniedz zināmu aizsardzību, tā nepavisam nav vispusīga.

Ko sedz CMR apdrošināšana?

  • Pārvadātāja nolaidība – CMR apdrošināšana pieprasa atbildību no pārvadātājiem, ja preces transportēšanas laikā tiek nozaudētas vai bojātas viņu nolaidības dēļ.
  • Kompensācijas pamatā ir svars – kompensāciju aprēķina, balstoties uz preču svaru, nevis faktisko vērtību. Saskaņā ar CMR standarta atbildība ir 8,33 € par kilogramu bruto svara.
  • Īpaši apstākļi – atbildība stājas spēkā tikai tajās situācijās, kad var pierādīt pārvadātāja nolaidību; izņēmumu nav.

Ko CMR apdrošināšana NESEDZ?

  1. Dabas stihijas – netiek segti zaudējumi, kas radušies dabas katastrofu, piemēram, plūdu, zemestrīču vai ekstremālu laika apstākļu dēļ.
  2. Zādzība vai transportlīdzekļa nolaupīšana Zādzības netiek kompensētas, ja nevar pierādīt pārvadātāja nolaidību.
  3. Neatbilstošs iepakojums vai marķējums – pārvadātājs ir pilnībā atbildīgs par zaudējumiem slikta iepakojuma dēļ.
  4. Preces ar augstu vērtību – CMR atbildības ierobežojumi nereti ir neatbilstoši vērtīgas elektronikas, luksusa preču vai farmācijas produktu sūtījumu gadījumos.
  5. Kavēšanās – sūtījuma aizkavēšanās dēļ radušās finansiālās sekas netiek segtas, ja vien par to nav bijusi īpaša vienošanās atsevišķā līgumā.
  6. Dažādi režīmi – ja jūsu sūtījums kādā piegādes brīdī ticis transportēts pa jūru, un bojājums notiek jūrā, šis apdrošināšanas veids šos bojājumus nesedz.

Kopumā CMR apdrošināšana ir paredzēta pārvadātāja aizsardzībai, nevis kravas īpašniekam. Bez kravas papildu apdrošināšanas sūtītāji ir pakļauti riskiem, kas var smagi ietekmēt viņu finanses.

Scenāriji reālajā pasaulē – kad ar CMR apdrošināšanu nepietiek

Lai izprastu kravas apdrošināšanas nozīmi, aplūkosim dažus scenārijus reālajā pasaulē.

  1. Zādzība bez nolaidības – Kravas automobilis, kas ved vērtīgu elektroniku, naktī tiek aizdzīts no neapsargātas stāvvietas. Tā kā pārvadātājs nav ievērojis visus norādītos drošības protokolus, CMR apdrošinātājs nesedz zaudējumus, atstājot sūtītāju bez kompensācijas.
  2. Bojātas preces ar augstu vērtību – pārvadāšanas laikā ir bojāts 100 kg smags luksusa rokaspulksteņu sūtījums. Saskaņā ar CMR kompensācijas augstākā robeža ir 10,28 € par kilogramu, kopā 1029 €. Bez kravas apdrošināšanas sūtītājs cieš būtiskus zaudējumus.
  3. Ar laika apstākļiem saistīti zaudējumi – kravas automobilis, kas ved ātrbojīgas preces, saskaras ar spēcīgiem plūdiem, tādēļ preces ir sabojājušās. Tā kā to uzskata par “dabas stihiju”, CMR apdrošināšana izslēdz atbildību, atstājot atbildību par zaudējumiem sūtītājam.

Nepareizi priekšstati par transporta uzņēmumu atbildību

Runājot par kravas bojājumiem, svarīgi kliedēt dažus izplatītus mītus par pārvadātāja atbildību. Turpmāk tekstā aprakstīsim dažus no izplatītākajiem mītiem.

Mīts – pārvadātājs segs visus zaudējumus pat tad, ja CMR apdrošināšana tos nesedz.

Realitāte – CMR sedz zaudējumus tikai konkrētos pierādītas nolaidības gadījumos, tomēr lielākā daļa risku netiek segti. Apdrošināšanas uzņēmums lūgs iesniegt visus pierādījumus, ka sūtītājs ir darījis visu iespējamo no savas puses, kravu pienācīgi iepakojot un iekraujot. Ja kaut kā trūks, apdrošinātāji noraidīs risku segšanu. Turklāt lielākajā daļā gadījumu pārvadātājs izmantos visus apdrošinātāja noraidījumus, lai pierādītu, ka nav vainīgs, un nesegs zaudējumus.

Mīts – esam sadarbojušies ar šo transporta uzņēmumu daudzus gadus – nekas nav noticis.

Realitāte – pat vislabākie pārvadātāji nespēj kontrolēt dabas katastrofas, zādzības vai neparedzētus negadījumus. Paļaušanās uz pagātni negarantē imunitāti pret neparedzētiem riskiem nākotnē.

Kādus pasākumus sūtītāji var veikt, lai mazinātu finansiālu zaudējumu riskus?

 

Pirmkārt, jābūt atklātai sarunai ar jūsu pārvadātājiem par atbildību un kompensācijas politiku. Izvēlieties pārvadātājus, kuru prakse ir caurskatāma un kuri vēlas kompensēt zaudējumus, ja tie radušies viņu vainas dēļ. Piemēram “HRX”, ja kaut kas notiek mūsu kļūdas dēļ, neslēpjas aiz apdrošināšanas politikas vai birokrātijas – mēs uzņemamies pilnu atbildību un kompensējam tiešā veidā. Mums uzticēšanās saglabāšana un stipras attiecības ar mūsu klientiem ir vērtīgākas par jebkādiem īslaicīgiem finansiāliem zaudējumiem.

Otrkārt, sūtot kravu ar augstu vērtību, paļaušanās tikai uz CMR apdrošināšanu ir nozīmīgs risks. CMR apdrošināšana ir ierobežota, un dārgiem sūtījumiem ir ļoti svarīgi nodrošināt papildu segumu. Atkarībā no vienošanās to var organizēt vai nu sūtītājs, vai transporta uzņēmums. Tādējādi gūst garantiju, ka ir aizsargāta visa jūsu preču vērtība, neatkarīgi no tā, kas notiek pārvadāšanas laikā.

Visbeidzot – ir ļoti svarīgi iegūt visus nepieciešamos pierādījumus, kas pierāda to, ka krava ir tikusi pienācīgi sagatavota un pārvietota pirms transportēšanas. Tas ietver pārliecināšanos, ka preces ir pareizi iepakotas, marķētas un iekrautas atbilstoši nozares standartiem. Dokumentu trūkuma vai nepilnību dēļ prasības var tikt noraidītas pat tad, ja pārvadātājs ir bijis daļēji vainīgs. Visu paveicot rūpīgi, varat būtiski mazināt strīdu risku un nodrošināt efektīvāku prasības apstrādi, ja notiek negadījums.

Kopsavilkums

Paļaušanās tikai uz CMR apdrošināšanu ir riskanta, jo tās ierobežojumu dēļ daudzi iespējamie riski paliek nesegti, it īpaši sūtījumiem ar augstu vērtību vai sensitīviem sūtījumiem. Tomēr riskus var būtiski mazināt, veicot šajā rakstā minētos pasākumus – izvēloties caurskatāmu un atbildīgu pārvadātāju, nodrošinot kravas papildu apdrošināšanu vērtīgām precēm, kā arī parūpējoties par rūpīgu iekraušanu.

Tev varētu arī interēsēt:

Pasaules tendences pārveido Latvijas uzņēmumu piegādes ķēžu stratēģijas

29.11 2024 Uncategorized
Pēdējie gadi ir bijuši neprognozējami, un uzņēmumi ir saskārušies ar milzīgiem izaicinājumiem – pandēmiju, kariem un ekonomikas vājināšanos. Lai turētos virs ūdens, Latvijas uzņēmumiem nācās ātri pielāgoties. Raugoties uz prognozēm, neizskatās, ka izmaiņu straujums samazinās. Dinamiska biznesa vide ir jaunā norma, kas liek uzņēmumiem pārskatīt savu piegādes ķēžu stratēģijas. Šajā rakstā izceltas nozīmīgākās pasaules tendences, …

Incoterms – kas par tiem jāzina?

28.10 2024 Uncategorized
Uzņēmumi, kas sniedz transporta pakalpojumus, ik dienas saskaras ar starptautiskajiem tirdzniecības noteikumiem (Incoterms). Ļoti svarīgi ir pareizi izvēlēties un piemērot šos līguma nosacījumos norādītos trīs burtu kodus. Tas tādēļ, ka neparedzētās situācijās, kad jāpieņem lēmumi par to, kurš uzņemsies atbildību un maksās par radītajiem zaudējumiem vai papildu izmaksām, uzmanības lokā nonāk līgumā norādītās puses – …

HRX UZŅĒMUMA CEĻŠ UZ OGLEKĻA NEITRALITĀTI

02.10 2024 Uncategorized
HRX uzņēmums uzsāc nozīmīgu pāreju uz ilgtspējību, lai līdz 2035. gadam kļūtu par oglekļa neitrālu kompāniju. Šī iniciatīva ir nozimīga atbilde uz pieaugošajām globālajām bažām par klimata pārmaiņām, jo ​transporta nozare vien rada gandrīz ceturto daļu no Eiropas siltumnīcefekta gāzu emisijām – autotransporta ieguldījums ir vislielākais. Ar šo paziņojumu, pamatojoties uz nesen publicēto 2023. gada oglekļa …

Pārdošana tiešsaistē – kam pievērst uzmanību saistībā ar loģistikas darbībām

28.08 2024 Uncategorized
E-komercijas straujajā pasaulē loģistika ir kas vairāk par paciņu pārvietošanu no punkta A uz punktu B – tas ir izšķiroši svarīgs elements, kas var būtiski ietekmēt klientu apmierinātību, atkārtotu iepirkšanos un uzņēmuma panākumus kopumā. Turpinot pieaugt tiešsaistes pirkumu popularitātei, ļoti svarīgi optimizēt loģistikas darbības, lai saglabātu konkurētspēju un atbilstu klientu gaidām. Tā kā “HRX” nodrošina …

Loģistikas pakalpojumu sniegšana – stratēģiska pieeja

17.07 2024 Uncategorized
Loģistikas pakalpojumu sniegšana ir ļoti svarīga uzņēmējdarbības tēma, kas var būtiski ietekmēt uzņēmuma ienesīgumu un efektivitāti. Rīkojoties stratēģiski, tā var ļaut uzņēmumam strauji uzlabot savu finansiālo stāvokli un konkurētspēju. Šajā rakstā iedziļināsimies loģistikas pakalpojumu sniegšanas sarežģītajos aspektos un dalīsimies ar konkrētu taktiku, kas pēc pieskaņošanas plašākiem uzņēmuma mērķiem var palīdzēt gūt panākumus. Šīs loģistikas stratēģijas …

Vai transporta partneru izvēle ir tīrais sīkums? Kam pievērst uzmanību

18.06 2024 Uncategorized
Daudzi tirdzniecības un ražošanas uzņēmumi, cenšoties samazināt izmaksas, nereti izvēlas transporta partnerus tikai pēc viena kritērija – cenas. Lai gan šāds modelis var atbilst dažu uzņēmumu biznesa modelim, tas var radīt arī nozīmīgus riskus. Lielākie uzņēmumi visā pasaulē, izvēloties piegādātājus, izvēlas daudzpusīgāku pieeju, ņemot vērā kopējo izmaksu ietekmi. Izmantojot šo modeli, uzņēmumiem ir jāizvērtē vairāki …